Comunicarea este pentru mulți dintre noi un domeniu care ne oferă provocări permanente. Știm că este important să comunicăm simplu, la obiect și clar. Să folosim propoziții scurte. Așadar, să trecem direct la subiect: cum poți aplica 3 trucuri simple pentru a crește eficiența în comunicare.

Arată prin întrebări că ești interesat de celălalt

Cei mai mulți dintre noi ne simțim bine când vorbim despre noi sau despre lucruri care ne interesează. Putem vorbi minute (sau chiar ore) în șir despre pasiunile noastre. Ne străduim foarte mult să ne construim o imagine de oameni interesanți în ochii celorlalți.

 

Secretul, însă, este că oamenilor nu prea le pasă cât de interesanți suntem noi. În schimb, le pasă foarte mult cât de interesați suntem de ei. Dacă vrei să ai impact în comunicare, arată-te interesat de celălalt înainte de a fi interesant!

 

Cum aplicăm acest principiu? Foarte simplu: punem întrebări. Ce fel de întrebări? Întrebări deschise prin care permitem celuilalt să ne spună ce are pe suflet. Întreabă-ți colegii și clienții despre ce este important pentru ei. Întreabă-i despre valorile lor, felul în care învață și cum trec peste provocări. Găsește profesioniștii de excepție din domeniul tău și întreabă-i cum au atins nivelul de excelență.

 

Focalizează-te pe a întreba cum a reușit o persoană să găsească soluții și cum produce rezultate zilnic. Evită să întrebi de ce nu funcționează ceva (pentru că te focalizezi pe problemă, pe ce nu merge).

 

Când punem întrebări, conducem conversația. Când răspundem, suntem condusi. Într-adevar, nu degeaba avem două urechi (pentru a asculta) și o singură gură (pentru a pune întrebări).

Repetă ultimele (și cele mai importante) lucruri spuse

În următoarea conversație pe care o vei avea cu un coleg, un client sau un manager, ascultă cu atenție cuvintele pe care se pune accentul. Oamenii spun mai apăsat unele cuvinte. Sau, înainte de a spune ceva foarte important, fac o pauză. Ascultă cu mare atenție aceste cuvinte și ține-le minte!

 

Apoi, imediat, după ce interlocutorul a terminat de vorbit, repetă cele mai importante lucruri spuse (adică exact aceste cuvinte accentuate). Când faci asta, confirmi celuilalt că l-ai ascultat și te asiguri că există suficientă claritate în comunicare.

 

Dacă interlocutorul vorbește în fraze scurte, repetă ultimele cuvinte spuse. Efectul este același: îi demonstrezi că îți pasă de el, ca îl asculți (activ) și că vrei să te asiguri că totul este clar.

Menține contactul vizual

La orice training la care te învață importanța limbajului trupului se vorbește despre contactul vizual. Este ceva esențial, de bază. Totuși, în experiența mea, am observat mulți profesioniști în domeniul lor care nu respectă această regulă simplă.

 

Dacă ești o persoană mai timidă sau mai retrasă, ori nu ai un nivel de încredere de sine suficient de ridicat, experții sau persoanele foarte puternice, dominante, te pot intimida. Chiar și așa, găsește-ți curajul să-i privești în ochi. Mai mult, când tu ai o poziție de autoritate și un subordonat îți vorbește, asigură-te că menții contactul vizual ca să îi demonstrezi că îl asculți.

 

Cui îi place să vorbească unui zid? Ca să eliminăm barierele în comunicare și să construim relații, este necesar să menținem contactul vizual. În plus, ajută să dăm „da” din cap pentru a confirma conexiunea și faptul că suntem atenți și interesați de conversație.

 

Așadar, în esență, este simplu: privim oamenii în ochi, punem întrebări, ascultăm atent și repetăm cuvintele importante.