De multe ori este dificil să înțelegem ce se așteaptă managerii noștri de la noi. Poate fi complicat să le înțelegem motivele, obiectivele și preferințele în ceea ce ne privește. Poate fi o adevarată aventură să ne adaptăm la stilul de lucru al colegilor și managerilor.
Un studiu din anul 2013, realizat de compania americană Hyper Island (din piața educației digitale) pe un grup de peste 500 de lideri de companii din industrii variate (comunicații, tech, business development), arată cât de importante sunt “abilitățile soft” pentru angajatori.
Studiul prezintă faptul că 78% din cei intervievați au ales atitudinea profesioniștilor de excepție ca fiind cea mai dorită calitate pe care o caută, pe locul doi fiind “alinierea la cultura organizațională” (53%) și abia pe locul trei abilitățile de ordin tehnic (doar 39%)!
“To boldly go where no man has gone before”
Putem trage câteva concluzii foarte interesante doar analizând rezultatele acestui studiu. Să ne focalizăm însă pe ce înseamnă „atitudinea profesioniștilor de excepție”. Care sunt trăsăturile lor, ce îi scot în evidență pe aceștia?
Profesioniștii de excepție împărtășesc trăsături și tipare de comportament ce aduc valoare companiilor: integritate (să ai valori clare și să le respecți), onestitate și respect, responsabilitate (să te ții de cuvânt și să nu cauți scuze), curaj, perseverență (să nu te dai bătut și să îți depășești limitele), optimism si disciplină!
Vestea bună este că nu trebuie să fim experți în neuroștiințe sau psihologie pentru a deveni profesioniști de excepție în domeniul nostru. Este suficient de cele mai multe ori să umblăm la atitudinea noastră, la comportamente și să acționăm într-un anumit fel astfel încât să ne punem în valoare trăsăturile utile, relevante în carieră și să le „controlăm” cât putem de bine pe cele care ne pun bețe-n roate.
„Just fly the plane!”
Pilotii sunt educați, în simulatoare și în ședințele de briefing, să-și aducă aminte să piloteze avionul când lucrurile încep să meargă teribil de prost. Accidentele aviatice de multe ori sunt agravate sau chiar produse de piloți care încearcă prea tare să găsească exact ce NU funcționează. Sunt focalizați pe problemă, nu pe soluție.
Profesioniștii de excepție (și piloții buni) se focalizează pe soluție. În plus, se focalizează pe prioritățile reale, nu pe acțiuni care îi îndepărtează de obiectivele asumate. Cei mai buni nu pierd din vedere ce este cel mai important pentru ei și companie și pot vedea dincolo de bârfele și orgoliile din echipă, pot trece peste micile neplăceri și caută, permanent, soluții.
Analizează acțiunile tale zilnice: te focalizezi pe proiectele și task-urile critice, esențiale (aliniate cu managerul tău) sau îți pierzi vremea încercând să găsești probleme și uiți că trebuie să pilotezi avionul? Programează atent săptămâna în curs: stabilește-ți acțiunile astfel încât să te ajute să îți atingi obiectivele cele mai importante. Cât la sută din timp petreci lucrând pe proiectele critice, esențiale? Cât timp investești cu clienții cei mai importanți?